Rabu, 16 Mei 2012

Khursus Tanaman Cendawan - Hari 2

Jadual khursus untuk hari kedua adalah lawatan ke tapak perusahaan cendawan tiram kelabu yang terletak di Felda Teloi Timur, Sik. Tempat ini adalah lebih kurang 1 jam perjalanan dari Pusat Latihan Pertanian Charok Padang Sik. Peserta dibawa menaiki bas bertolak pada jam 09.00 pagi dan sampai ke lokasi pada jam 10.00 pagi

Rombongan disambut oleh pengusaha cendawan tersebut iaitu Hj. Bakar. Bangsal atau rumah cendawan yang diusahakan terletak bersebelahan dengan rumah pengusaha tersebut. Peserta diberi taklimat tenntang sejarah perusahaan yang dijalankan. Bermula pada tahun 2007 dengan bongkah cendawan sebanyak 2000 bongkah dan kini telah mencecah hampir 14,000 bongkah. Pihak pertanian dan Felda telah mengesyorkan menambah bangsal ditanah lapang dihadapan rumah untuk menjadikan sehingga 50,000 bongkah.

Disamping menjual cendawan, pengusaha juga menjual bongkah cendawan kepada pengusaha baru. Untuk menambah nilai, beliau juga menjual cendawan goreng di pasar minggu berhampiran dengan rumahnya. Cendawan goreng adalah produk baru diperkenalkan dan mendapat sambutan hangat.

Rombongan peserta pulang ke Pusat Latihan Pertanian Charok Padang untuk meneruskan latihan amali, Bongkah yang telah dikukus dan disejukkan semalaman kini sedia untuk dibubuh benih atau masilium cendawan. Setiap peserta diberi peluang untuk latihan tersebut.