Ahad, 13 November 2011

Hari Peladang dan Penternak - PPK Unit 18


PPK Unit 18 diatas initiatif ahli ahli dan pihak pengurusan mengadakan 'Mini Hari Peladang dan Penternak' pada hari Ahad 13 November 2011 bertempat di Dewan Surau Kampung Seberang Tok Soh, Pinang Tunggal, Sungai Petani, Kedah Darul Aman. 

Tujuan Unit 18 mengadakan Mini Hari Peladang dan Penternak ini ialah untuk memberikan pendedahan kepada ahli serta penduduk kampung terhadap peluang peluang di dalam bidang pertanian dan penternakan. Pada hari tersebut, peluang diberikan kepada orang ramai untuk berinteraksi terus dengan pegawai agensi agensi kerajaan yang dijemput hadir untuk mengutarakan sebarang pertanyaan dan meminta khidmat nasihat atas sebarang masalah berkaitan dengan pertanian dan penternakan.

Selain dari ahli dan penduduk tempatan, Unit 18 juga menjemput ahli ahli dari unit unit berdekatan untuk turut hadir ke majlis tersebut. 

Diantara agensi yang dijemput untuk menyertai majlis tersebut ialah :
  1. Jabatan Pertanian
  2. Pertubuhan Peladang Kawasan Sungai Petani, Kuala Muda
  3. Jabatan Haiwan
  4. FAMA
  5. Tekun
  6. PDRM
Disamping itu Klinik Kesihatan Bakar Arang turut dijemput untuk memberikan khidmat pemeriksaan kesihatan kepada pengunjung yang hadir. Antara khidmat pemeriksaan kesihatan yang diberikan termasuk BMI (Body Mass Index - indek berat badan dan ketinggian), tekanan darah, ujian kandungan gula dan pep smear.

Pengunjung diberikan jamuan makan tengah hari yang disediakan penduduk kampung menggunakan bahan dan sayuran yang ditanam di kampung.

Sambutan yang diberikan amat menggalakkan dan banyak soalan dan pertanyaan dikemukan oleh penduduk kampung kepada agensi agensi berkenaan. Diharapkan terdapat kesenambungan kepada isu isu yang telah dikemukan oleh pihak pihak berkenaan.

Unit 18 mengucapkan ribuan terima kasih kepada pegawai pegawai dari agensi agensi yang hadir pada Mini Hari Peladang dan Penternak peringkat kampung Seberang Tok Soh. Juga mengucapkan terima kasih kepada panel penasihat dan kakitangan Klinik Kesihatan Bakar Arang Sungai Petani diatas perkhimatan kesihatan yang diberikan.